Rasande husse del 2

Eftersom jag nyss väckte husse efter en mindre bra natts sömn, satte han sig här på morgonen. Kanske lika bra det så han får ur sig lite ilska.

Till att börja med skvallrade Sigges husse när husse kom hem från jobbet att Sigge fått smisk igen. Samma öra som sist. Och när husse frågade när detta var som stämde det bra överrens när jag började halta igen.
Då var det igen snack längre tyckte husse, nu får du äta medicin igen! Och han sa att om det inte blir bra i baktassen blir det brummis och hälsa på veterinären igen. :-(
För tassen såg värre ut igår, svullen och lite "sne" tyckte husse. Men jag vill bara belasta lite bättre.
Givetvis sitter jag inte inne och jamar över spilld mjölk utan går, eller rättare sagt, haltar mina rundor i alla fall.

Och det var då det hände....

Husse satt och tittade på tvn när han hörde de beryktade skällisarna igen. När han gick ut så insåg han att det var bakom grannens hus och att deras husse var ute på gräsmattan och arbetade lite.
För att uttrycka sig milt blev husse då orolig och tog på sig skorna och gick ut. Tassade rakt förbi skällisarnas husse och sa typ "Om det sitter en katt i ett träd då jamars..."
Deras husse släppte allt och tassade efter husse in i skogen.
Och 5 meter upp i luften sitter jag och njuter av utsikten! Det var ett dumt träd, för jag satt på den grenen som var längst ner. :-( Och under trädet satt den lönnfeta taxen och skällde.
Hade det varit Måns hade husse inte blivit så upprörd som han nu blev, för han är frisk och kry.
Men hur 17 skulle jag ta mig ner med bara 3 fungerande ben? Och som grädde på moset var marken fylld med taggiga buskar och bara någon meter därifrån fanns ett staket med taggtråd överst!

Skällisarna och deras husse fick sig en utskällning av husse igen och faktum är, att misse i träd gör husse argare än han varit senaste 20 åren. Båda gångerna har det kommit ord ur hans mun som inte alls är likt husse. :-(
När de andra tassat vidare och det bara var husse som stod nedanför började jag titta på vägar att ta mig ner.
Eftersom det inte fanns någon bra, jamade jag lite... tyckte inte alls om att vara här!

Vad händer då? Jo husse går hem!
Trodde jag, han gick nämligen och tog på sig sin tjockaste jacka och gick upp till Sigges husse och hämtade en stege!
Sigges husse tittade frågande på husse men förstod samtidigt vad som hänt, och husse muttrade lite igen.

Men när husse kom fram till mitt träd hade jag redan tassat ner! Och med tanke på omgivningen på marken blev husse jätteorolig! Han ropade flera gånger men fick inget svar. Tassade runt bland de taggiga buskarna som om de vore fjädrar, och tittade noggrant efter mig. Men eftersom det nu började bli lite mörkt fick husse tillfälligt ge upp och gå hem och hämta en ficklampa. Sigges husse fick samtidigt tillbaka sin stege.

Väl tillbaka fortsatte husse och leta, och då dyker skällisarnas husse upp igen.
Då blev husse om möjligt ännu argare, då det med all önskvärd tydlighet uppdagades hur lite skällisarnas husse brydde sig! För när husse (attans dumt nog) typ mordhotade skällisen, inte deras husse, om det skulle hända igen pga att husse blir så upprörd. Fick han tillbaka som svar att det skulle göra tre jaktlag väldigt ledsna!

(SOM OM JAG BRYR MIG ?!)

Givetvis skulle husse aldrig skada skällisen, men det kom så mycket ord ur hans mun just då! Och att han hade fortfarande inte hittat mig vilket inte gjorde saken bättre.
Efter 10 minuter tyckte jag det var dags att ge mig tillkänna innan husse river sönder både jacka och byxor i buskarna. Så jag jamade till ett par gånger! Då trodde husse att han skulle svimma! För jag var nämligen på andra sidan av staketet!
Husse vet ju inte om jag kröp genom det eller hoppade över det från trät. Och det sista alternativet får husse att drömma mardrömmar. Ush för taggtråd! :-(

Husse bad då skällisarnas husse att tassa vidare, då han visste att jag inte skulle komma fram om han var kvar.
Och faktum var att jag inte ville prata med husse heller! Kom han närmare än en meter haltade jag bort en sväng.
Efter att husse inspekterat mig på håll gick han hem. Vad mer kunde han göra?

Måns och husse tittade på tvn någon dryg timme men sedan blev han orolig för mig igen.
Han tassade bort genom skogen men Måns 3 meter bakom. Husse berömde Måns för att han hjälpte till. :-)

De hittade mig på samma plats där husse sist såg mig. Husse var snäll och lös med ficklampan där jag kunde komma igenom. Och som den familj vi är haltade vi hemåt. Först husse och 4 meter bakom gick Måns och jag.
Varannan sekund tittade husse bakåt för att se om familjen var samlad. Och varje gång så log han när han såg oss. tihi
När vi kom hem till bryggan och bara hade trappen upp kvar drack vi lite vatten först.
Sedan gick vi upp och somnade i soffan Måns och jag.
Nu var husse lugnare men långt ifrån lugn. För vid midnatt gick han och la sig men kunde inte sova. Och vid ett tiden gick han upp en sväng och såg Måns sova i soffan.

Men jag var ute på nya äventyr...








Kommentarer
Postat av: Puma & Sixten

oj, då vilken rysare detta låter som. Tur att det slutade bra med att ni alla kom hem. Matte tycker att taxar är den värsta skällis sorten, hon litar inte ett dugg på dem( hon blev jagad av en som liten). Här har vi inga elaka skällisar som tur är, de som finns är alltid kopplade, förutom en äldre skällis dam som inte skulle göra en fluga illa om hon kunde.

2010-09-23 @ 09:12:46
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Dui och Deco

Vore bra om den där hussen hade ordning på sina skällisar! "morr" Förstår om husse blir arg och sen orolig för er. Nosbuff

2010-09-23 @ 19:15:17
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Katten Gustav

När jag har blivit skadad på ett eller annat sätt har jag fått utegångsförbud av sticktanten tills jag är helt frisk igen. Annars är jag i underläge och kan inte försvara mig ute säger hon. Plus att det tar längre tid att bli bra. Jag gillar förstås inte att vara instängd, utan blir jättesur. Men kanske är de inte så dumt ändå?

2010-09-23 @ 22:14:18
URL: http://gustavkatten.blogspot.com
Postat av: Inkan o Ligan

Jösses !? Ja här hade vår Matte sagt så många saker att hon troligen hamnat i fängelse. Möjligen ocks¨å hämtat nån hagelbössa eller nåt.

mutter

2010-09-25 @ 22:34:57
URL: http://ligans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0