Tre månader! :-)

Hej alla!
Idag är det 3 månader sedan Max och Måns flyttade hit till Söderköping.
Och de har gått från att vara lite reserverade till trygga missar som får gå ut och in som de vill.
Återigen tack till Lina och Gisela som hade hand om dessa herrar innan mig! Bra jobbat!
På tal om innan...
Igår var jag och tittade på det stället där missarna är födda. :-)
Att det runt det huset huserade cirka 20 katter en gång i tiden är fantastiskt och samtidigt sorgligt!
Nu är de flesta infångade och bor i stödhem alternativt i permanenta hem, några missar är kvar men kommer snart att infångas med. Titta gärna på Östgötakatternas blogg! http://ostgotakatterna.blogspot.com/
Och bor du i krokarna och har plats och tid över kanske du kan hjälpa till.
Alternativt att de kan få ett permanent hem hos dig!
Även om de inte är kattungar så kommer jag aldrig ångra att jag tog hem Max och Måns!
Värdens underbaraste missar! Skygga katter som det kallas, blir otroligt tillgivna när de kommit över spärren och förstår att vi tvåbenta inte är farliga!

Som ni vet går M&M ute sedan en tid.
Kan bara säga att det bara varit positivt på alla sätt!
Sista veckan innan de fick gå ut var de som lite rastlösa, pga att jag kanske inte lekte med dem tillräckligt.
Nu springer de av sig all överskottsenergi ute och när de är inne gosar de mer än någonsin, som ni kunde se på förra inlägget. tihi
Och Måns har rent fysiskt vuxit en storlek sedan han fick gå ut, märktes tom samma kväll de smet ut.
I fredags började jag arbeta så tidigt att M&M inte hann väcka mig. Så när jag gick ut till bilen kom Måns springades allt vad han kunde tassa till husse! Just den bilden tycker jag om mest.
Missarna ute som springer till husse med svansen rakt upp i vädret. Gör mig så glad varje gång! :-)

Vad vi vet har det varit lugnt med grannkatten Sigge sedan Max och han rök ihop.
Skönt det! Ett par gånger har jag sett Max komma springa allt vad han kan från det området och rakt in genom luckan. Undrar alltid vad som hänt innan då.. hmmm
Sigge fick jag titta närmare på igår morse och see ärren efter Max klor.
Ena örat hade ett jack, och det andra ett litet hål. Då skäms man...
Nosen hade läkt fint så det var lugnt nu.

Nu har de även insätt att det går bra att uträtta sina behov i naturen! Det blir mindre och mindre att tömma i lådan. Och en dag var det inget alls!

Sedan kan jag tala om att skällisarnas husse ringde dagen efter och skämdes lite. Och lovade att se efter sina skällisar mer när han är i området. Så det låter bra!

Undrar en annan sak med. Hur ofta klipper ni era katters klor? Och hur ser man att det är dags?
Känns som om M&M får ett mer naturligt slitage nu när de går ute, så jag kanske inte måste klippa? Eller?

Nähä, dag att göra lite nytta!
Ha en trevlig söndag!






Kommentarer
Postat av: Dui och Deco

Då är så härligt att läsa om Måns och Max!Ni verkar ha det så bra tillsammans! Här klipper vi klorna när det börjar klicka i golvet när man går, men vi har förstått att det inte alltid behövs när man är ute. Nosbuff

2010-08-29 @ 12:00:24
URL: http://duideco.blogspot.com
Postat av: Katten Gustav

Klorna på utekatter ska man inte klippa alls! De behöver sina klor för att kunna försvara sig. Så har jag lärt mig i alla fall...

2010-08-29 @ 12:51:20
URL: http://gustavkatten.blogspot.com
Postat av: Findus, Isak och Rasmus

Vi kan se bilden framför oss: Måns tassar i ilfart för att hinna hälsa på husse innan han far till jobbet. Så rart! Vi är ju innekatter, så matte klipper klorna emellanåt, när de känns för långa och vassa. Angående utekatter har hon, liksom övriga, hört att deras klor helst inte ska klippas, så att de t.ex. kan klättra upp i träd för att undkomma faror. Kurr och burr.

2010-08-29 @ 15:30:14
URL: http://stationskatterna.blogspot.com
Postat av: Puma & Sixten

Precis som Gustav och Stationskatterna säger så ska man inte klippa klorna på utekatter då de behövs för att klättra i träd eller försvara sig. Men börjar det klicka när de går på golvet så kan man ta lite på topparna, det var jag tvungen att göra på Puma i början innan han började slita på dem lite mer.

2010-08-30 @ 11:43:55
URL: http://rosbladhskattfotosida.blogg.se/
Postat av: Kattigheter - Golle & Lisen

Åh, visst går tiden fort? Man får vara glad för varje dag man har tillsammans.

Vilka fina bilder på vilande katt med tillhörande husse förresten, mys på hög nivå! :)

2010-08-30 @ 22:34:17
URL: http://skatternas.blogg.se/
Postat av: Maggan47

vilka fina bilder, och härlig läsning om kissarna, önskar också alla katterna en egen soffa, har ju haft lilla Saga, som tyvärr blev sjuk i FIP, och nu kattängel, från kolonin, men då mina katter aldrig haft något virus, har jag efter klartecken från veterinär, fått hem lilla Coffee, numera Alice, som sällskap åt uttråkade Sigrid, och mina gammelkatter Felicia, och blinda Beata, inte sett så mycket av henne ännu, men flyttade in 2 september, och är ca 1 år, en spännande tid

2010-09-04 @ 00:56:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0